Outfits

En utmaning med att köpa secondhand, oavsett om bakgrunden är miljömedvetenhet eller (o)frivillig enkelhet, är att få kläderna att passa ihop. 

Lillasyster har ärvt en hel del från olika håll och när jag stod och hängde upp nytvättade kläder så slog det mig: De passar ju inte ihop!  Det som en gång var ensöt outfit har blivit splittrat. Något har gått sönder, något blivit fläckigt och något har hamnat i minneslådan att spara tills barnet blivit stort… Jag tror också att en del missmatchade kläder bara hänger med från låda till låda och används möjligtvis bara om allt annat ligger i tvätten…

Men hur gör man då?  Hur ser man på ärvda barnkläder på ett minimalistiskt sätt? Jag har en idé! Jag kom på det ikväll så jag har inte testat den än. 

Tanken är att ta fram alla kläder som passar just nu och matcha ihop dem. Jeans och vitt passar ju med i stort sett allt, men det ska ju passa stilmässigt också! På detta sätt hoppas jag kunna rensa bort en del som inte matchar med mer än en sak och att inte ha allt för mycket som bara matchar med vitt eftersom hon bara har två vita bodys… Exakt hur jag ska göra matchningen vet jag inte, men jag funderar på att fota allt som passar med den tröjan eller de byxorna. Det kanske är överkurs men bra att verkligen titta på dem, lite Marikondo…
Med hjälp av det hoppas jag kunna bygga upp en liten garderob till henne som är lätt att använda och som man blir glad, och inte stressad, av att se!  När det gäller små barn så gäller det också att hålla reda på nästa storlek – finns det något där som matchar fint eller är litet i storlek? Det kan bli hur bra som helst! Skriver jag med ett fånigt leende på läpparna! 

God natt! 

Leave a Reply

