Ensamhet

Låt mig få tänka högt, lite.

Människor i  “Västvärlden” har mer saker än de i resten av världen. Människor i  “Västvärlden” är mer ensamma än de i resten av världen. Kan det finnas något samband? 

Jag tänker att det kan finnas flera samband. 

  1. När välfärden ökar så blir människor mindre beroende av sina medmänniskor. Man behöver inte hjälp med de tjänster man kan köpa. man behöver inte be om skjuts – man kan ta buss eller taxi. Man kan köpa hemkörd mat när man inte orkar handla eller laga mat, istället för att släkt och vänner ställer upp när man har det tufft. 
  2. Vi lever i ett mycket tidspressat samhälle med höga prestationskrav för både barn och vuxna. Vi har råd med så mycket aktiviteter att vi inte orkar och hinner vara sociala. Vilket i långa loppet gör oss ensamma. 
  3. Vi har så mycket saker att vi inte orkar städa för att ha gäster så vi träffar sällan våra vänner i lugn och ro. För visst är det skillnad på en fika på café och hemma i någons kök? Hur många gånger har man inte tänkt “När jag har städat lite mer ska jag bjuda in grannen på en spontan fika! ” 

Det är där minimalism kommer in för mig. Vi behöver forma våra liv så att det som är viktigast får plats! Reklamhögar, bra att ha saker och halvfärdiga projekt stressar oss så mycket att vi inte dammsuger så att vi kan bjuda in till en spontan fika (vilket kan ge kraft att ta tag i reklamhögar, bra att ha saker och halvfärdiga projekt…

Det är därför jag vill röja i vårt hem, för att kunna ha ett öppet hem och plats i skåpen att slänga in eventuella reklamhögar, bra att ha saker och halvfärdiga projekt!

Än en gång få jag dela denna bloggs mantra:

Människor är viktigare än saker!

Även jag!

Leave a Reply

