Julstressen når inte hit

I december är jag särskilt glad att bo på landet.

Julstressen når inte hit till vårt lilla hus.

Om jag bara läser valda delar av reklamen (de om mat) så klarar jag att hålla tankarna borta från köphets också. Det är så skönt!

Julklapparna är kanske klara (väntar bara på besked om pappa fixar tågbana till Liten – om inte så ska jag fortsätta leta efter en begagnad). Maken och jag köper inget till varandra, Grabbarna vill bara ha pengar och Liten ska få två saker från secondhandbutiken vi bor granne med. Kanske köper något till Lillasyster, men det känns lite onödigt när hon är så liten att hon inte skulle förstå något (knappt tre månader till jul). Det är fantastiskt skönt att inte ha en lång lista att panikköpa saker till. Det har jag gjort tillräckligt förr om åren.

Det går att välja bort och stressa ner. Julen måste inte vara panik.

Det kräver att man tar tag i sina vanor tittar ordentligt på dem och frågar sig om man verkligen blir glad av dem (som i KonMari). Om man inte blir det gäller det att hitta sätt att låta bli – att inte åka till köpcentret i mitten-slutet av december, att inte läsa all reklam, att inte ge fler julklappar än man orkar med. Gör det! Det är fantastiskt att uppleva en december som inte är sönderstressad!

Allt gott!

Leave a Reply

