Barnens leksaker

Det här med barnens alla leksaker, hur är det med det?  Är det ett stort problem?  Jag läser ofta om det på amerikanska bloggar att det är något som triggar depression hos föräldrar och ofta en “inkörsport” till minimalism. Här är ett exempel på ett sådant inlägg.

Men hur är det här i Sverige?  Hur är det för dig eller barnfamiljer omkring dig? Är barnens leksaker ett problem? är det stor skillnad på små och stora barns leksaksinnehav?

Jag vet ju inte om det i mitt fall handlar om att vi har små barn eller om det handlar om våra och vår omgivnings val?  Sitter här och funderar på hur många flyttkartonger vi skulle kunna fylla med barnens leksaker? Jag skulle tro omkring två stora flyttlådor, och då är minst en halv full med böcker – det har vi massor av! Men då är inte lekspisen och uteleksakerna medräknade. Sen finns det en låda till i förrådet, och ca en kubik smålego som de ärvt av storebröderna.

Är det mycket?

Jag tror inte det, men ändå så ligger det ju över hela golven hela tiden – känns det som. Jag har funderat på att dela upp dem och köra ett rotationsschema, men jag vet inte om det finns tillräckligt för att göra bra indelningar. Böckerna är definitivt tillräckligt många och de försöker jag rotera, men just nu har vi svårt med läsningen överhuvudtaget. Kanske dags att rotera allihopa, även de som ligger i vardagsrummet (de andra är i vårt sovrum på övervåningen).

Men hur är det för dig och dem omkring dig? Funkar det bra eller behövs det nya strukturer, som leksaksrotation? Kan vi som ger saker till barn tänka annorlunda,  som att ge upplevelser istället för saker?

Det vore roligt att få igång ett samtal om detta!

Allt gott!

3 thoughts on “Barnens leksaker

  1. Bra sak att fundera över. Rotation låter inte fel… Och böcker går att låna på bibblan. Upplevelse och byta av böcker i ett. Biblioteket ordnar ibland också aktiviteter gör barnen exempelvis på loven. Kanske mer för äldre barn men ändå. Och upplevelser uppskattas ju Alltid. Museibesök eller badhusbesök… Behöver inte vara bungyjump direkt 😉

    Liked by 1 person

  2. Vi skulle kunna fylla många fler lådor än er med leksaker. De flesta av sonens leksaker är dock såna han ärvt av mig och sambon samt lite loppisfynd. Släkten fyller dock gärna på med leksaker. Jag vill inte missunna dem det men har påpekat varje år att vi helst önskar upplevelser och TID för sonen tex med mormor. Det har faktiskt börjat sjunka in. I födelsedagspresent fick sonen besök på Framtidsmuseet med mormor (plus leksaker han fick välja själv tillsammans med henne). Till jul fick sonen av farmor tre dagars “kusinläger” hos henne i sommar tillsammans med sina tre nästan lika gamla kusiner. Perfekt för oss föräldrar också som har svårt att få barnvakt annars.
    Jag upplever att sonens leksaker ligger överallt men vill inte tvinga honom att rensa medan jag har HUR mycket saker som helst i källaren och alla skåp. Försöker föregå med gott exempel. Dessutom leker han från och till med även bebisleksaker. Annars skulle vi lägga bort sånt som han slutat leka med. Han säger dock ibland att han vill sälja nån av sina saker. Säkert för att han ser att jag säljer mycket av hans urvuxna kläder och annat som jag själv har sparat på mig.
    Biblioteket är fantastiskt! Vi har ett helt linneskåp med barnböcker (från när jag var liten och loppisfynd- där vi bor kostar barnböcker ibland gratis och annars 1:-) men har nu börjat låna på biblioteket istället. Jag älskar att sonen älskar att läsa men det känns onödigt att ha alla böcker kvar. Vi har dock funderat på att köpa några av favoriterna som han haft av biblioteksböckerna. Vore roligt att spara till barnbarn.
    Kan visst skriva hur mycket som helst. Hittade din blogg när du kommenterat min och nu är jag lite fast. Roligt med fler som har lite samma tänk. Jätteintressant läsning.

    Liked by 1 person

    1. Har du kollat på det här med att rotera leksakerna? Då skulle inte alla leksaker vara framme samtidigt, men ändå finnas kvar.
      Jo, vi har en hel del gemensamt, och så bor vi nära varandra också! (Vi bor i Gustafs)

      Like

Leave a Reply

