Rutiner som ger lugn

På Minimalisterna skriver Fru Minimalist om sin Förandringssprint inför jul. Hon har bestämt sig för att yoga, meditera och stänga av alla skärmar efter 21:00.

De två första sysslar jag inte med, men jag försöker ha afton- och morgonbön tillsammans med Liten. Han är kanske för liten för att förstå, men det är väldigt bra för mig. Vi tackar Gud för dagen som gått och ber om beskydd för nära och kära, och sånt som händer omkring oss. Jag tycker att det är skönt att samla sig, berätta vad man känner och tänker, och att göra det till Någon som har ett större och bättre perspektiv. Det är också skönt och bra att rikta sitt fokus på något annat än sig själv, på Gud och på sina medmänniskor. Vi ber t.ex. alltid för Litens kusiner, trots att vi bara träffar dem några gånger om året.

För att återgå till Fru Minimalist så låter det väldigt bra att stänga av skärmen efter kl nio på kvällen. Som hon skriver så finns det mer kvalitativa saker att göra när barnen sover. Oftast gör man inget vettigt på datorn/mobilen på kvällarna ändå…

Jag tror att jag har skrivit om det förut, men efter flytten hoppas jag kunna sitta i köket med dagbok, virkning eller liknande på kvällarna, i vedkaminens sken.

Det får bli min variant.

3 thoughts on “Rutiner som ger lugn

  1. Ja, goda vanor tror jag läggs tidigt… Det är inte lika lätt att argumentera för tandborstning (eller andakt i det här fallet) när man inför det i 10-årsåldern skulle jag tro…

    Och att ha skärmfri tid låter alldeles ypperligt. Det handlar nog om att vara medveten om vad vi använder vår tid till. 6 veckors TV-fasta för min del för 10 år sedan gjorde mig väldigt medveten om hur mycket tid jag la framför dumburken. Numera värderar jag mycket mer vad jag vill se och inte.

    Like

  2. Ja, Play funkar bra i många fall… Dock inte alltid så mysigt att sitta vid skrivbordet och titta om det är enda stället i lägenheten där det finns internetuppkoppling 😉

    Liked by 1 person

Leave a Reply

