Julmat

När jag var 18 gick min mamma bort i cancer. Inte så långt därefter var det jul, och jag och pappa skulle bestämma oss för vad som skulle med på vårt julbord. Jag tror att det var det året julkorven åkte ut, och även om jag inte har det nedskrivet så skulle jag tro att allt detta fanns med:

  • inlagd sill, fransk löksill och tomatsill (för mig som då inte var så förtjust i de andra)
  • rökt och gravad lax
  • ägghalvor med löjrom
  • potatis
  • Jansons frestelse
  • rökt korv
  • sylta
  • leverpastej
  • inlagda rödbetor
  • rödbetssallad
  • mimosasallad
  • gräddost
  • vitt- och vörtbröd
  • köttbullar
  • skurna prinskorvar
  • julskinka

20 rätter, till 6 personer!

Vad jag däremot har nedskrivet är några år tidigare. Då var även legymsallad, revbensspjäll och säkert en hel del mer som jag glömt. Det var jag som skrev den. Det var nog nästan mer som en önskelista. Jag hade ingen koll på varken kostnader eller hur mycket tid och energi det tog att fixa allt detta!

Om jag inte gjort det klart så har jag äääälskat julbord, i alla fall det hemma hos min pappa.

I år ser det helt annorlunda ut. Vi kommer inte åka till pappa eftersom vi är mitt i flytten. Men vi är också andra människor nu. Jag känner inte att jag behöver bulla upp ett halvt midvinterblot för att fira Jesu födelse. Jag vill jättegärna äta god mat med min familj, men det måste inte vara allting vid samma måltid. Därför kommer vi äta en trerätters middag, med helstekt kalkon som huvudrätt, på julafton. En del av de andra rätterna kommer vi också äta i juldagarna, men som sagt inte allt på en gång.

One thought on “Julmat

  1. Visst är det så att våra önskningar och insikter mer och mer präglas av våra insikter kring hur verkligheten ser ut med möjligheter i form av ekonomi mm. Men också att våga se vad som verkligen är viktigt i sammanhanget.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

