Ett minimalistiskt kök och vårt kök

Jag var och städade i vårt blivande kök igår. Där är renoveringen klar och det känns skönt att få börja någonstans.

Köksskåpen är begagnade och var långt ifrån rena. Det tog mig hela dagen att skrubba bort gammal smuts, tejp och byggdamm. Under tiden funderade jag på vad som ska vara var när vi flyttat in.

När vi kom till huset första gången insåg vi till vår sorg att skafferiet var borta. Huset är ifrån sent 1800-tal och man kunde se vart på väggen det varit. Först tänkte vi bygga upp ett nytt, sen hittade vi ett hörnskåp som vi tänkte skulle fungera som skafferi, men inte heller det fungerade. När vi hittat detta kök hade det inget skafferi, men däremot ett städskåp som vi tänkte inreda till skafferi. Men städskåpet då? Tidigare städskrubben blev en minimal tvättstuga så där får dammsugaren inte plats. Alternativet blev i förrådet under trappen, men det känns inte heller helt optimalt.

Den stora frågan är ju hur många köksskåp man behöver till vad. Efter att ha kollat på Brittany Taylors köksvideo känns det ju lite jobbigt att ha så vansinnigt mycket mer köksgrejer än henne. Skillnaden är i och för sig att hon bara äter rå mat och att vi är en familj som gillar att ha gäster…

Trots det så vill jag ju tänka efter.

Jag vill också ha platser att knö undan saker snabbt (och rensa ut dem regelbundet). Även där är frågan hur mycket plats som behövs till det?

Jag har gjort en enkel skiss över hur jag tänker mig användningen av köksskåpen. En hel del är lika dant som i vårt kök just nu.

1-20151112_141830-002

Jag hoppas helt enkelt att de skåp som står skafferi på ska räcka, så att städskåpet får förbli städskåp.

En annan utmaning är att jag gillar att storhandla mat. Mer om det senare!

Men jag kan ju också tillägga att vi inte har något superminimalistiskt mål för vårt kök. Vi vill ha ett kök som fungerar för oss!

Leave a Reply

