Listor inför jul

Önskelistor har jag redan skrivit om, att-göra-listor är personliga, men det finns ju så många andra listor så här i jultider. Några jag läst är:

30 Simple Ways to Take Care of Yourself Over the Holidays

30 saker! Ja, listan är i längsta laget, men den har en del godbitar för hur man kan hantera julen. Min favorit var:

2. candlelight
I love listening to music with candles burning, or just sitting quietly in candlelight. As the days get darker, add light to your day.

När jag läste det satt jag faktiskt med sabbatsljuset tänt och SRs klassisk jul i lurarna! Det är ju så det ska vara denna månad, om inte fler. Det ger lugn och fokus på vad som är viktigt – alla praktiska detaljer är kanske inte det viktigaste…

12 Steps to Avoid Disappointment this Holiday Season

Joshua Becker är som vanligt genomtänkt och jag håller med om det han skriver. Det som slår an mest hos mig är:

4. Don’t push your expectations on to others.

Förväntningar är något vi pratat en del om här hemma. Maken säger att han försöker att inte ha några, för det är enklast så. Det är ju fantastiskt om det funkar för honom (inte ironiskt!), men för mig som har bilder i huvudet när det gäller det mesta så behöver jag hitta andra sätt att hantera det. Nu när våra jultraditioner (som i stort sett bara varit mina) ställs på ända så behöver vi ju skapa nya. Men för att det ska bli bra tror jag att vi måste prata igenom vad vi vill och förväntar oss. Både vuxna och barn.

Free Ways to Have a More Meaningful Christmas 

Cait på Blond on a Budget har också mycket bra att säga. Det jag gillar mest i detta inlägg är hur hon lägger fokus på gemenskap, både inom familjen och med främlingar på stan. Det är så fint. Det är ju det julen handlar om, kanske egentligen hela livet. Hon tar som exempel att klä granen och planera och handla maten tillsammans. Det hoppas jag att vi kan göra. Jag vet i och för sig inte hur det blir med julgran i år. Med en Liten som är väldigt nyfiken och stark så är jag lite tveksam till att ha en golvgran. Jag föreslog plastgran, men det var inte populärt. Kanske blir det en liten bordsgran, eller så gör vi som förr i tiden och hänger granen i taket! 🙂 Men det finns ju andra sätt att dekorera också. Jag har alltid velat sätta upp pappersgirlanger, men vi är ju rätt långa i familjen, så vi får se! Spännande ska det bli vilket som, att göra det tillsammans!

Leave a Reply

