Vanor vi bestämt oss för

Det har tagit lång tid att skriva detta inlägg. Jag har skrivit, pausat och skrivit igen. Det började med att det damp det ner ett mail i inkorgen. Det var ett inlägg från en av de få bloggar jag följer via epost, BecommingMinimalist (det går att följa även denna blogg via epost genom att klicka på den lilla grå knappen som heter Follow ner till höger).

Inlägget hette 7 Daily Habits for a Clutter-Free Home och är så bra att jag fick maken att lova att vi ska försöka leva efter det och så vill jag översätta och bearbeta listan här för att riktigt göra det till mitt eget. Jag tar därför självklart ingen egen credd för denna lista! Det är Joshua Becker och säkert flera andra före honom som ska ha äran för detta!

I motsats till familjen Becker är vi nu på väg att flytta till ett större hus. MEN vi vill inte att det ska bli så trångt och stökigt som detta blivit. Och vi vet av erfarenhet att det inte är antalet kvadratmetrar som gör ett hem stökigt utan dåliga vanor. Där för vill vi bryta våra dåliga vanor och skaffa oss nya innan flytten, eller i alla fall i samband med flytten som förhoppningsvis blir snart.

Dessa vanor handlar en hel del som sunt förnuft, men som med så mycket annat så är det bra när någon annan har tänkt först och man kan lära av deras erfarenhet och vishet. Gör man lite varje dag, flera gånger om dagen så slipper man slita i timtal för att man ska få besök eller må bra själv i ett rent och orörigt hem!

Sju dagliga vanor för ett orörigt hem

1. Ta hand om fysisk post direkt. Det är lätt att posten och reklamen hamnar i en hög som bara växer och det ser stökigt ut på nolltid. Men om man tar reda på den så snart den kommer in så behöver det inte bli så. Hos oss är det olika vem som tar in posten, ibland är det jag och oftast är det de äldre sönerna när de kommer  hem från skolan. Det hamnar på köksbordet och det gäller att ta itu med den snarast för annars är det större risk att den fastnar någonstans och blir läst sent på helgen. Jag tillhör dem som faktiskt gillar att läsa pappersreklam så fast jag inser att både min tid och träden skulle må bättre av om vi haft en “Ingen reklam, tack”- skylt på brevlådan så är vi inte där just nu. Jag gör oftast en snabb rensning av vad som är ointressant och lägger det i pappersåtervinningen, lägger makens post vid hans dator och min post vid min (i nästa hem kommer vi ha var sitt skrivbord – yay!). Resten som jag vill kolla mer på eller som jag tror att andra delar av familjen kan vara intresserade av lägger jag på en tidningshylla i badrummet. Jag har ju märkt att det mesta legat orört på senaste och när jag skriver det så inser jag ju att vi nog kollar mer på våra mobiler än på tidningar och reklam. Ska nog vara hårdare på rensningen i framtiden… I nya huset har jag också funderingar på någon form av postfack i hallen så att man kan göra sig av med pappren innan men ens kommer in i huset. Vi får se…

2. Ta hand om disken efter varje måltid. Det är få saker i hemmet som känns så tröstlöst som disken. Det är någonting som tar väldigt mycket energi från mig – att störa mig på disken och vi har ännu inte kommit tillrätta med den som familj. När grabbarna är här diskar de en gång per vecka och de är ständiga konflikter därikring. Igår satte jag Liten i selen på ryggen och fick gjort en hel del, trots att han inte var särskilt förtjust i att sitta där när jag står still. Det är en kamp att göra en större omgång disk i taget när man samtidigt har ansvar för barn. I det nya huset kommer vi ha en liten diskmaskin som ju självklart kommer förenkla en del, fast en del kommer bestå. Jag hoppas att regeln att ta hand om disken direkt (eller i alla fall innan man lagt sig) kommer bidra med mer familjefrid!

3. Bädda sängen på morgonen. Ett sovrum ser så mycket trevligare ut när täcket ligger slätt, det är bara så! Att komma in i nån annans sovrum där sängen är obäddad känns lite smutsigt och intimt. Sen är det nog som Joshua skriver också att är det rörigt på ett ställe så blir det lätt det på fler ställen, alltså om sängen är slät så håller man lättare andra ytor rena och snygga!
Det här är något vi behöver bli bättre på. Vi vilar ju med sonen en eller två gånger om dagen så vi är mycket upp och ner i sängen, men det gör det inte omöjligt att snygga till sängen däremellan.

4. Förvara inte saker på köksbänken. Oj oj, det har bara inte varit möjligt att låta bli i vårt nuvarande hem. Det står brödrost, brödfat, fruktskål, medicinlåda, olja, knivställ och en massa andra saker på bänkarna i vårt kök… Men åh vad jag längtar efter vårt framtida kök där var sak ska ha sin plats! Självklart kan något av det jag nämnde stå framme, som lite frukt eller kaffe- och vattenkokare, men resten är jag verkligen tveksam till om det ska stå framme. Det känns praktiskt att ha det nära till hands, men jag undrar hur mycket energi det egentligen tar…Det är stor risk att fler saker hamnar där om det är någonting där – oreda drar till sig oreda.

5. Lägg rätt sak på rätt plats varje kväll. Detta är en självklarhet och ännu en sak jag längtar efter att orka i vårt nya hem – jag vet, jag skönmålar – men om bara de saker vi faktiskt behöver och verkligen vill ha så kommer det inte vara så svårt att plocka undan varje kväll. Särskilt inte om barnen förstår att de också behöver haka på… Jag försöker göra detta med Litens saker redan nu eftersom de är på golvet och gör ont att trampa på. Jag påverkas också väldigt mycket av hur det ser ut när jag vaknar (och jag vaknar i soffan med sonen…). Rent och fint ger väldigt mycket större möjligheter till bra morgonhumör! 🙂

6. Gör saker direkt som tar mindre än 1-2 minuter. Oreda är oftast ett resultat av att man skjutit upp många små saker. Bästa sättet att motverka det är alltså att göra de där små sakerna! 1-2 minuter är inte mycket, och många av de saker vi skjuter upp går snabbare än så! Det gör så stor skillnad både i att slänga skräpet direkt i soptunnan och inte i vasken eller att lägga in kläderna i byrån direkt och inte bara lägga dem ovanpå. Testa hur mycket du kan göra på 2 minuter, jag lovar att du blir förvånad, det har i alla fall jag blivit!

7. Minimera proppfulla ställen direkt. När ett ställe är fullt svämmar röran över. Om man tar itu med skåpet/lådan/garderoben som är full så får man plats med det som nu ligger överallt annars och väntar på en “riktig plats”. Om man då tar tag i det fulla utrymmet direkt när man inser det så sparar man väldigt mycket stress. Joshua skriver: “Skjut inte upp det! Det tar mer än två minuter, men oftast inte mer än 15. Att vara ett steg före röran är bästa sättet att vinna över den helt.” Och det är så sant! Tänk va mycket energi som kan kastas bort på att tänka “det borde jag göra”. Våra liv är inte till för sådana tankar. Röj upp, och lev ditt liv!

Detta är enkla saker, enkla vanor, och det är lätt att förstå vilken skillnad de gör! Jag ser fram emot att göra detta till vanor, i mitt eget och min familjs liv! Helst innan flytten, men senast då! Självklart är det viktigt att ge sig själv och andra nåd om det inte blir så här bra varje dag, men samtidigt är det att ge sig själv nåd att faktiskt göra det man vet är rätt och bra, för det mår man bra av!

Lycka till!

One thought on “Vanor vi bestämt oss för

Leave a Reply

