Kakmått

Kakmått. Det är alltså inte det mått av kakor man kan få i sig utan det som också kallas pepparkaksformar.

Frågan är hur många man behöver?

Jag tror att jag är ärvde en påse med kakmått efter mormor, men de verkar ha fått fötter i någon flytt. De blev nog kvar i en delad lägenhet för nästan tio år sedan. I alla fall, sen dess har jag plockat på mig några nya kakmått. Några gamla och några nya.  Jag som brukar vara väldigt traditionell av mig har snarare samlat på mig de mer ovanliga formarna jag hittat, som en som ser ut som en spelkortsruter (jag som inte ens brukar spela kort). Idag köpte jag ett fiskmått (som jag först trodde var en snögubbe), och tre hjärtan.

Men frågan är ju hur många man behöver.

Det egentliga behovet är ju max ett per person som ska baka. Max. Man skulle ju lika gärna kunna skära degen och kakorna skulle bli precis lika goda. Hm, va tråkigt det blev att tänka så, det är ju kul med olika former och storlekar. Trots sina strikta former ger ju kakmåtten utlopp för kreativitet. Har man sen på glasyr så blir det riktigt färgglatt!

Frågan är kanske egentligen: När ska man bestämma sig för att det räcker?  När man har ett till varje person i hushållet? När lådan är full?

Jag tror att det är lätt att hålla på tills lådan är full. Men jag tror inte att det är ultimat. Dels blir det trångt på bakbordet och dels blir det väldigt många mått att det diska!

Det gäller alltså att bestämma sig för att det räcker. Möjligtvis kan “en in en ut”  modellen funka, men risken är att det inte blir så mycket ut…

Det kanske kan verka trivialt att skriva ett inlägg om kakmått, men samma teori gäller ju för  alla saker.  Man behöver ställa sig frågan vad man behöver och hur mycket som räcker. Sen behöver man en strategi för hur man håller sig till den.

Lycka till!

3 thoughts on “Kakmått

  1. Ja du… Jag fick ett gäng pepparkaksmått från en person som bodde på samma studenthem som jag för sådär 15 år sedan. Hur många gånger har jag bakat pepparkakor? Max 2. Rationaliserar bort väldigt mycket av traditionellt julbak. Senaste åren har det nog varit en sorts julgodis. I år blir det nog något liknande, plus ett gemensamt bak av lussekatter eller så. Eller varför inte lussehundar? 😉 Förra året gjorde vi några lussebokstäver också. Gick alldeles utmärkt! 🙂

    Like

Leave a Reply

