Önskelistor

När julen nalkas är det lätt att tänka på önskelistor.

Frågan är om det är minimalistiskt eller inte?

Rent spontant känns det ju väldigt ominimalistiskt att önska sig mer, av något alls.

Det beror kanske på vem man ger listan till, och varför?
Om man själv väljer er medveten konsumtion så är det ju viktigt, inte bara vad jag konsumerar utan även vad som konsumeras åt mig.

Om jag har insett att jag behöver något, men just nu inte har råd eller motivation att köpa det så kan det ju vara lämpligt att kommunicera det till närstående som vill och kan ge mig något. Det är ju långt mycket bättre än att de gissar,  och kanske gissar fel.

Ett sammanhang där det verkligen är bra med önskelistor är ju med barn. Stora barn och tonåringar är ju ofta mycket bestämda om vad de vill ha, och det är säkrast att inom rimliga gränser ge dem det.

Små barn vet inte själva vad de vill ha, men genom önskemål kan vi som förändrar guida resten av familjen till saker som barnet behöver och med den inriktning som man vill ha. Ur minimalistisk synpunkt vill vi att sonen ska få saker av god kvalitet snarare än stor kvantitet. Och låtande plastleksaker går fetbort! 😉

Från sonens första födelsedag har vi mycket goda erfarenheter av önskelista, så vi fortsätter på god inslagen väg!

Vad tycker ni, ska man önska saker eller inte?

3 thoughts on “Önskelistor

  1. Håller med dig i stort. Behövde senast en ny dator, och passade på att önska mig bidrag till en sådan till födelsedagen. Brukar ha svårt att komma på saker att önska mig annars. Jag har ju så mycket mer än jag behöver. Så jag försöker önska mig antingen upplevelser/hotellövernattningar eftersom jag gillar det eller presentkort på affärer där jag brukar handla, så att jag kan köpa saker som t ex kläder när jag behöver. Och just att kunna åka bort ibland och bo på hotell är något som verkligen ger mig ett mervärde. Jag kan besöka en ny plats där jag aldrig varit och lära mig något nytt roligt på t ex muséer, eller återbesöka ett ställe jag sedan tidigare gillar. Och det samlas mer minnen i hjärnan än i mina skåp då 😉

    Liked by 1 person

  2. Ja men att leva minimalistiskt behöver ju inte innebära att vi väljer bort att önska oss saker.Jag önskar mig många saker, familjekort till simhallen, ny kaffekokare då vår börjar sjunga på sista versen och en ullfleecejacka då jag verkligen inte vill behöva använda min polyesterfleece någon mer gång. Så jag kan nog aldrig sluta önska mig saker och ting. sen kanske jag inte är skapad för minimalism heller för jag älskar saker för mycket. Men minimalism är nog ett steg i rätt riktning mot ett miljövänligare liv 😉
    En härlig helg önskar jag dig

    Annie

    Liked by 1 person

  3. Här var ju önskelisteinlägget 🙂
    Läste på RensaUt-bloggen häromdagen tipset att önska sig en storstädning. Det lät som en underbar present att få! Bara man vet att mottagaren verkligen vill ha det och inte ser det som en pik om dålig städning…
    Vi kör stenhårt med önskelistor. Eller till och med tråkvarianten gå-till-en-affär-och-lägg-undan-och-skicka-dit-parter/förälder-att-betala. Så ska både min sambo och jag göra till varandra i år.
    Hos svärföräldrarna blir det bara julklappsspel i år och reglerna är att det ska vara något som går åt. Passar oss perfekt!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

