Tankar om capsule wardrobe

Capsule wardrobe pratas det ju en hel del om i minimalistsvängen. Om jag har förstått rätt så innebär det att använda max fyra klädesplagg under en veckas tid.
För mig som ammande mamma så känns det inte helt omöjligt, i alla fall om man bara ska gå hemma och skrota. Jag kan också tänka mig att det kan funka bra om man t.ex. jobbar på kontor och använder kavaj och så, då är det ju lätt att variera sig med accessoarer. Men om man växlar mellan dessa två världar är det nog svårt att använda bara fyra plagg på en vecka.

En annan tveksam sak med capsule wardrobe är miljöaspekten. Om du behöver tvätta ett av veckans fyra plagg, vad fyller du då resten av maskinen med? Förra veckans fyra plagg (om det funkar färgmässigt)? Det skulle krävas en väldigt stor familj för att fylla tvättmaskinen inom rimlig tid. Alternativet är att tvätta för hand. För ett plagg är det ju mer miljövänligt, men jag vet inte om det håller i längden.

Hur tänker du om capsule wardrobe och miljön?

4 thoughts on “Tankar om capsule wardrobe

  1. Det finns lite olika varianter av Capsule Wardrobes. Jag använder mig av en variant där jag har cirka 5 “nyckelplagg”, och utöver det ett antal basplagg, som t-shirtar, linnen, underklänningar, tights, och så vidare. Varje outfit byggs runt ett nyckelplagg, som för det mesta är den typ av klädesplagg som inte behöver tvättas efter varje gång man använder dem. Andra använder sig av sammanlagt säg 30 plagg, inklusive basplagg, festkläder, ytterkläder, och skor. Ytterst få lever med enbart 4 plagg. Det viktigaste med en capsule wardrobe är att ha en liten (beroende på livsstil) garderob, med plagg som du älska att bära, och faktiskt bär regelbundet, och att du sen inte shoppar loss helt tanklöst bara för att det är julrea, utan att alla nya inköp är genomtänkta och behövda. Exakt hur många plagg det innebär beror på din livsstil.

    Just nu är mina nyckelplagg en mörkröd stickad tröja, ett par ursnygga byxor, en slapp kavaj, en knälång, vid kjol, och en omlottklänning. Jag är alltid noggrann med att bära ett linne, en tshirt, eller en underklänning under för att bevara dem så länge som möjligt. Varje vecka innehåller tvättmaskinen mest mina basplagg. Eftersom min garderob är såpass sammanhållen, så kan jag tvätta de flesta av mina basplagg i samma maskin. Sen kan man anpassa sin capsule wardrobe plus basplaggen till att vara så stor att den fyller en hel maskin (så att du har plagg för en, eller två, eller tre veckor, beroende på hushållets storlek och hur stor din tvättmaskin är). Min capsule tar mig igenom ungefär 10 dagar innan jag behöver tvätta. Efter 10 dagar fyller basplaggen, det eller de nyckelplagg som behöver tvättas, och mina träningskläder en hel maskin.

    Mina nyckelplagg håller generellt i ungfär 2-5 år, så jag kåper ett eller två varje år. Mina basplagg ersätter jag när de blir fula. Saker som linnen och tshirtar brukar hålla i mellan 6 månader och ett år, medan plagg som min trenchcoat, vinterkappa, och läderstövlar är med mig i 5-10 år.

    De flesta som skriver om capsule wardrobes brukar säga att man bör ha en capsule för varje del av ens liv. Så om man jobbar på kontor, är småbarnsmamma, och tycker om yoga, så har man en capsule med jobbkläder, en med plagg som passar för att vara mamma, och en som passar för yoga. Vissa plagg, som en snygg stickad tröja, kaske delas mellan capsules, medan en kostym kanska bara tillhör ens jobb-capsule. Samma sak med basplaggen: vissa kanske delas mellan capsules, och andra tillhör enbart en eller två.

    I allmänhet tycker jag att en capsule wardrobe är mycket miljövänlig. Jag köper färre plagg, och använder de plagg jag har. Att tvätta blir smidigare, eftersom min garderob mest innehåller plagg i vitt, grått, mörkrött och marinblått. Nittio procent av plaggen tvättas i samma maskin, och resten brukar jag handtvätta.

    Like

    1. Tack! Det var jätte intressant att läsa om din garderob och få en bredare bild av capsule wardrobe!
      Jag tänkte nog att man kan ha fyra plagg i en vecka om man har typ tre uppsättningar, dels för variation och dels för att inte slita ut kläderna på några månader.
      Klädshopping är inte något som jag är beroende av så jag känner inget behov av att begränsa mig vid ett visst antal kläder, men jag längtar efter en garderob där allt passar och matchar. Därför är jag nog mer intresserad av Projekt 333, eller i alla fall 33 plagg för sommaren och 33 för vintern (svenska somrar kan ju vara kyliga).

      Like

  2. Är inte det där med 4 plagg på en vecka det som kallas Four Fit Challenge? Jag har för mig att minimalisterna.se har skrivit om det. Jag tror inte att det är något man kanske har hela tiden, utan att man har en capsule wardrobe i stil med project 333, och så byter man efter årstiderna. Four Fit Challenge tycer jag (i de bloggar jag läst) verkar fungera som en kick-off eller liknande på någon typ av capsule wardrobe, att man utmanar sig själv och kanske upptäcker att man inte behöver så mycket kläder på en vecka. Kolla på minimalisternas blogg, de har skrivit ganska mycket om olika sätt att hantera sin garderob.

    Like

Leave a Reply

