Bra jul

Äntligen kom den! Inbjudan till att fira en bra vettig jul!

En dag bestämde sig mina vänner, en småbarnsfamilj, att nu är det dags att inspirera både vänner och bekanta och främlingar till att tänka efter vad det är som är viktigt på julen och inte fastna i köphets utan istället/också ge till biståndsorganisationer. De skriver:

Vi vill inte säga till någon att inte ge julklappar! Vi tror att gåvorna är viktiga, men vi tror att vi kan omprioritera, dra ner, köpa second hand och sedan ge mellanskillnaden till de som behöver.

Eventet innebär att:

  1. Dra ner vår julkonsumtion
  2. Ge extra till behövande.

Det här känns helt rätt för oss och på ett sätt inte som ett stort steg. Jag älskar att leta efter rätt present till rätt person och att få ge till människor jag älskar, men allt för ofta blir det panikköp och ett evigt jämkande så att alla ska få saker som är lika mycket värda. När jag funderade på våra julklappsinköp i år insåg jag att det blir väldigt enkelt. De stora grabbarna vill bara ha pengar, svärmor har jag köpt till och jag och Maken ger inte julklappar till varandra. Alltså är det bara Liten kvar att köpa till!

Kanske kan vi övertala de stora grabbarna att ge en del av sina julklappspengar till UNHCR.Det skulle kännas väldigt bra och det tror jag att de skulle tycka också.

Gå till eventet och kom med du också!

Jul för en bättre värld!

Leave a Reply

