F.d minimalist?

Jag blir lite filosofisk så här på kvällen och undrar: Finns det några före detta minimalister? Några som tröttnat på att väga varje inköp på silvervåg och bara längtar efter att fylla skåpen med gardintofsar och onödiga köksmaskiner?

Jag skriver alltså inte om mig själv. Jag har ju inte ens tömt hemmet på onödigheter än!

Men jag undrar vad det finns för risker på den här vägen?
Är det konsumtionssamhället som är den största faran eller är det lättjan?!
Jag skulle tro att det är lättjan, eller en kombination av de båda.

Konsumtionshetsen i vårt samhälle kommer vi inte undan så länge den finns kvar.
Lättjan är stark i den mänskliga naturen.

Det är alltså en stor kamp att utkämpa.

Det har jag inte tänkt på innan. Allt i minimalistsvängen är så rosenrött och glasklart att det är lätt att glömma bort att det lätt kan ansamla sig en hel del saker i ens hem som man inte vill ha där.

Samtidigt är det ju skillnad på att bli övermannad och att ge upp/välja om, eller? Är kärleken till saker något som övermannar en, eller något man väljer? 

Även små val leder oss.

Leave a Reply

