Te och nytta

När jag var liten hade mina föräldrar en kaffeservis i gulbrunt glas. Nu finns de nog bara en kopp kvar. Jag har aldrig druckit kaffe ur dem, men alltid knäckt ägg i dem! Konstigt hur sådana när vanor kan sätta sig…

En gång i Uppsala, på en bakgårdsloppis, hittade jag 6 tekoppar med fat i samma gulbruna färg som jag tycker så mycket om. Jag ville såå gärna köpa dem. Men de skulle varken få plats eller gå säkra i ryggsäcken som jag reste med…

De fick bli kvar…

Ändå tänker jag på dem, 15 år senare.

Anledningen är att jag önskar att jag hade haft samma urskiljning fler gånger i livet. Dels så att jag inte hade checkat in stora porslinsfat på flyget (som gick sönder), och dels för att jag hade kunnat minimera allt det jag nu måste gå igenom när jag skall flytta in i mitt första “riktiga hem” som “vuxen”.

En kväll hemma hos pappa bar pappa mig krypa upp på vinden och titta i två lådor som han trodde jag skulle tycka vara intressanta. I en av dem låg tekannan jag ser fram emot att använda, och en annan teservis i glas (som jag köpt i sorg efter att ha missat den i Uppsala). Jag minns att jag använt den, och jag kan tänka mig att den kan vara fin flera gånger i livet – men – hur många teserviser kan man behöva?!

Jag har en kinesisk blåvitteservis (bara 5 koppar och fat men ändå) som jag använt en hel del, och så har jag ju den jag fick av pappa nyss som jag tror att jag nämnde här men inte kan hitta. Men egentligen använder man ju oftast muggar till både kaffe och te. Vet knappt om jag skulle vilja ha en teservis i skåpen – tänk om den går sönder – vad har den då för nytta?

Det är intressant att skriva och se vad man tänker ibland. Om något går sönder för att man använder det, då måste det väl göra nytta, trots att det kanske är under en kortare tid än man önskat?

Det här är ju saker som hänger så hårt ihop med utrensning och minimalism. Det är inte helt enkelt att bara gå efter om något ger en glädje eller inte. Då hade jag kunnat välja 5 teserviser men ändå blivit olycklig över allt som inte används…

Det är inte helt lätt det här. Det är bara att fortsätta jobba på valen och deffinitionnerna.

God natt och trevlig helg!

Leave a Reply

