Massa beslut

Jag har haft alldeles för mycket tankar i huvudet på senaste. Haft svårt att sova till och med, vilket är extremt ovanligt för att vara mig.
En av anledningarna är att jag ska åka hem till min pappa imorn med delar av familjen för att vara där en vecka. Lördag-måndag är bokade för sociala aktiviteter och resten av veckan för att rensa i flickrum och på vinden, fortsätta det jag påbörjade i somras.

Det tar mycket energi.

Dels är det många spretiga saker man hittar. Saker som använts allt ifrån barndom till tonår, studietiden och missionärstiden – så otroligt mycket minnen som röjs upp. Men det är inte bara från mitt liv, utan också från mormors och farmors liv, och ibland ännu längre tillbaka – är man släktintresserad så är man…

Men det är ju inte bara minnen som tar tid och energi utan den ständiga kampen mot ekorren i mig (och i min pappa).

  • Plocka upp.
  • Ska jag behålla den här?
  • Kan den göra nytta i min familjs liv?
  • Gör den mig glad?
  • Kan den göra någon annan glad?
  • Sortera bland det som redan ska behållas så att det går att hitta den när man vill ha den och slipper springa runt i hela huset för att få rätt på sakerna när man packar upp.
  • Packa väl både det som ska behållas och det som ges bort så att det inte förfars.

Många beslut och mycket att göra för varendaste grej.

Men jag är väldigt tacksam för att jag hört om KonMarie-metoden och minimalistiska tankar innan jag tog mig an grejerna i föräldrahemmet. Det är befriande att ha strategier att angripa problemet, eller jag menar utmaningen. Jag hade ju ändå behövt ta itu med det förr eller senare, och risken är att jag hade tagit med mig så mycket att jag hade behövt hyra ett förråd, och det är ju helt vansinnigt när man tänker efter!

Så, om jag inte skulle skriva på några dagar så vet ni varför! 🙂

One thought on “Massa beslut

Leave a Reply

