Tacksamhet

För ett tag sedan länkades jag till ett blogginlägg från, vad jag förstår, en helt vanlig svensk tjej som skrev (utifrån tv-programmet Tro, hopp och kärlek) “Varför är kristna så lyckliga och inte jag?” I sitt försök till svar på frågan listade hon förlåtelse, och tacksamhet. Hon hade insett att hon inte kunde minnas när hon sist var tacksam för de saker hon har och såg det som en brist i sitt eget liv som hon ville ändra på. Tyvärr hittar jag inte länken.

På ett sätt är det ju fantastiskt att vi kan leva som människor utan att behöva tänka på exakt det vi har och därför glömma bort att vara tacksamma. Men samtidigt är det ju otroligt tråkigt att vi kan ha det så bra materiellt sätt att vi glömmer njuta av det och vara tacksamma!

Det ser jag som en styrka i minimalismens och den frivilliga enkelhetens budskap att påminna oss om hur mycket vi har att vara tacksamma för! Som bilden jag länkade till igår så får man ett gott liv av att inse hur välsignad man är av att ha det man har. Ett annat sätt att påminna sig om hur bra man har det och må bra av det är att rena bort allt annat i sitt liv – och bara ha kvar det man är tacksam för! Som Ekoenkelt skrev en gång.

Idag är det Tacksagelsedagen (och Canadian Thanksgiving!). Min vän Tobias skriver om Tacksägelsedagen ur ett hållbarhetsperspektiv och förutspår att det blir framtidens storhelg. Han citerar Bibeln och det är för bra för att inte ta med även här:

“Rikedom och ära kommer från dig, och du råder över allting. I din hand är kraft och styrka, allt har du makt att göra stort och starkt. Och nu, vår Gud, tackar vi dig och lovar ditt härliga namn. Ty vem är väl jag och vad är mitt folk att vi själva skulle kunna ge sådana frivilliga gåvor? Nej, från dig kommer allt, och det vi givit åt dig har vi fått ur din hand.” (ur söndagens gammaltestamentliga läsning, Första Krönikeboken 29:12-14)

Idag får vi vara tacksamma för allt vi har och får, och ära den som äras bör!

Just nu är jag särskilt tacksam för mormors gamla järngryta som puttrar på spisen med makens köttgryta i. Det ska bli mums!

Leave a Reply

