Min mamma

Idag är det 20 år sedan min mamma gick bort.

Det är verkligen längesen. Jag har många minnen, men har svårt att urskilja dem. Tyvärr är det ju så att de bleknar.

Försöker minnas hur hon kan ha tänkt om frivillig enkelhet och minimalism, det var ju inget vi pratade om.

I ärlighetens namn vet jag inte om hon någonsin tänkte i sådana termer. Hon tyckte mycket om vackra saker och stöttade mig på min jakt efter nya äggkoppar när jag var 8-10 år. Hon hade med sig från sina föräldrar att ta hand om det man har så att det inte går sönder,  men det var ju mest ur en ekonomisk synvinkel.

Dock vet jag att hon och pappa gjorde en rejäl vinds- och skåpsrensning nån gång sent 80-tal. De gick igenom en hel del och frågade oss barn vad vi skulle vilja ha när vi flyttade hemifrån. Inte helt lätt att svara på men jag lyckades säkert plocka på mig några fina saker!  🙂

Vad jag däremot är övertygad om är att mamma skulle stötta mig i processen att äga mindre för att trivas bättre. Dels för mitt eget bästa och för att hon kämpade hårt för att lära mig städa och ha ordning på mina saker. Jag hjälpte inte direkt till och det är kanske en stor del i att jag är där jag är just nu.

Oavsett så önskar jag självklart att mamma hade funnits med mig i processen idag. Både för min och hennes skull.  ♥

2 thoughts on “Min mamma

  1. Nog är det så att minnen bleknar med tiden. Men jag vet att du alltid bär med dig din mamma i hjärtat. Och just i det du avslutar med, att hon skulle ha stöttat dig i processen för att må bra, tror jag du – utan att ha haft glädjen att lära känna henne – hittat en viktig poäng i.

    Like

Leave a Reply

