Den frivilliga enkelhetens söndag

Om frivillig enkelhet är materialismens motsats så är det Den frivilliga enkelhetens söndag idag.

I psalmboken heter den “Rik inför Gud” och är den 17 söndagen efter trefaldighet.

Texterna är minst sagt utmanande.

Det börjar med historien om Guldkalven, när folket tröttnade på att vänta på Gud och gjorde en enen gud av guld och ädelstenar som de tillbad. Vad kan vara våra guldkalvar idag? Våra smarta telefoner och datorer? TVn?
Det är ju i alla fall dit mycket av min tid går.

Episteltexten är hämtad från 1 Johannesbrevet kapitel 2 vers 15-17.

“Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt.”

I evangeliitexten säger Jesus:

“Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara. Kroppens lampa är ögat. Om ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus, men om ditt öga är fördärvat blir det mörkt i hela din kropp. Om nu ljuset inom dig är mörker, hur djupt blir då inte mörkret. Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.” (Matteusevangeliet 6:19-24)

Det handlar om krocken mellan vårt högmod och Guds helighet. Vi vill ha det som är vackert, dyrt och trendigt så att vi kan glänsa i människors ögon så att folk ska tro att vi är fina och bra människor och säga det till oss. Gud vill glänsa för att Han är bäst på riktigt och Han är helig – avskild, ren och värd all vår tillbedjan.

Det finns också en omsorg från Gud i detta. Dels för att Han vet att Han är sann och bäst, men också för att saker inte är lika bra som att ha fokus på Gud. De går sönder förr eller senare, blir omoderna och kan bli stulna. De är inge bra att hänga upp livet på helt enkelt.

Som jag skrev är dessa texter väldigt utmanande för mig. Saker och vårt blivande hem blir lätt avgudar som tar mycket av min uppmärksamhet. Mobilen och datorn får varje “lugn” stund, många av vilka jag skulle må mycket bättre av att umgås med Gud, och medmänniskor.

Gud är så mycket bättre än saker. Det finns ett stort andligt perspektiv i det här med minimalism och frivillig enkelhet, men det gäller att de i sig inte blir avgudar. Att utrensandet inte blir målet utan livet utan för mycket grejer. Det livet där Jesus får den plats Han förtjänar i mitt och min familjs liv!

Advertisements

2 thoughts on “Den frivilliga enkelhetens söndag

  1. Visst handlar det om att vara medveten om vad som stjäl vår tid och vad vi väljer att lägga vår tid på. Prioriteringar tror jag det också kan kallas. Både datorn och telefonen eller vad det nu är, är saker som kan styra oss liksom vi kan styra vår tid tillsammans med dem. Men är man medveten om “problemet” kan man ju göra något åt det. Tänker jag i alla fall.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s