Ska man köpa fina saker?

Igår krockade tankarna hemma.
Maken ville köpa en fin duk till festliga tillfällen eftersom vi inte har någon. Jag tyckte den var fin, och jag tycker också om att duka fint både för många och för få. Ändå svarade jag:
– Om du tar hem den får du stryka den!
Inte så trevligt, jag vet. Till mitt försvar var jag hungrig och mitt upp i matlagningen. Men ja, jag har sagt förlåt!
Vad var då de bakomliggande tankar som gav det mindre genomtänkta svaret? Jo, en sån fin sak som denna duk vill jag inte ha liggandes oanvänd i en låda. Den ska användas och njutas av! Ostruken ger den inte häller nån större glädje. Jag har allt för sällan tålamod att stryka. Alltså är det allt för stor risk att den skulle ligga ostruken i en låda. Den skulle inte bara ta plats utan också energi för att man tänker att man borde stryka och använda den fina duken man köpt…

Det var självklart tråkigt att krocka med Maken,  men samtidigt blev jag glad att jag börjar göra något av mina minimalistiska tankar. Jag vill inte skaffa mig mer dåligt samvete. Det bygger inte upp. 

Leave a Reply

