Vad är minimalism?

Min bild av minimalism innan jag började läsa om det var vita väggar, vita fyrkantiga möbler och en hög, vit vas med en orange plastgerbera i. Den tanken får mig illamående. Det är en inredning jag skulle må direkt dåligt i.

Efter att ha läst en hel del bloggar om minimalism och frivillig enkelhet det senaste året har jag insett att jag nu kan formulera min definition av vad minimalism är så här:
Minimalism är att gilla (det du har i) ditt liv.
Hur kommer man dit? Jo du skalar bort allt annat som är oviktigt eller som inte bygger upp.

Just nu finns så mycket saker som är i vägen i mitt liv. Allt är inte dåligt, men, det är inte uppbyggligt för mig att ha så mycket och därför vill jag sortera bort det för att kunna fokusera på det som är gott i mitt liv, som Jesus och min familj.

För mig handlar minimalism i praktiken mycket om städning. Det började med frågan: Hur kan jag röja i möblerna så jag får plats med det utanför? Jag insåg att alla grejer som bara ligger överallt hela tiden tar min energi för jag ser allt som måste göras och måste göras och måste göras och… Det river helt enkelt ner det som skulle kunna vara ett bra liv med min familj (oavsett hur många kvadratmeter vi nu bor på). Det är ju inte ok att slänga bort så mycket värdefull energi och trivsel på grejer?!!! Eller hur?

Därför vill jag jobba med att på att eliminera röran och därigenom ta fram glädjen och energin i mitt liv.

2 thoughts on “Vad är minimalism?

  1. Åh, vad glad jag är över att du lämnade en kommentar hos mig idag så att jag hittade till din blogg. Otroligt mycket samma tankar som jag går runt och bär på. Så jag skrev klart ett gammalt inlägg som jag påbörjade för längesedan om hur jag tänker, det kommer imorgon. Jag länkar till dig också eftersom det var din blogg inspirerade mig att skriva klart det. Tack för det. 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

