Minimalism och secondhand

Som jag nämnt förut så jobbar min man på en secondhandbutik.

Det är ju rätt intressant ur ett minimalistisk perspektiv.

Minimalism och secondhandbutiker lever ju lite i symbios. Secondhand växer av att folk rensar ut, men kan vara beroendeframkallande för shopaholics som inte kan motstå vackra, billiga saker. I år märks det på “vår” secondhand att fler och fler rensar ut saker ur sina hem för butiken har fått in ovanligt mycket grejer denna sommar. Det är ju fantastiskt ur flera perspektiv – fler saker att skicka, fler saker att sälja och förhoppningsvis fler människor med större frihet i sina liv!

Ur ett personligt perspektiv kan det vara rätt svårt.
Det finns många fina och bra saker. Idag var jag frestad att köpa en bok av Richard Scarry till Liten, trots att det kommer ta flera år innan han kommer kunna läsa den. Men den var ju i så fint skick… Den fick stanna kvar, jag lyckades motstå den frestelsen.

Men det fick mig att fundera. Kan jag tillåta mig själv att samla på något om jag kallar mig för blivande minimalist?

Kanske inte äggkoppar eller liknande som när jag var liten, men en servis som jag vill använda eller böcker som Liten kan läsa senare?
Där går ju KonMarimetoden och minimalism åt lite skilda håll. Enligt KonMari kan jag behålla allt som ger mig glädje, och det skulle ju kunna vara en samling, men enligt min förståelse av minimalism så kan jag bara försvara att äga det jag faktiskt behöver.

Leave a Reply

