Intervjustart

Jag hade tänkt starta en liten intervjuföljetong här på ekorretillminimalist.

Ibland kan det kännas minimalistsvängen kännas som en klubb för inbördes beundran, och ämnen rullar runt mellan bloggarna. Därför tänkte jag intervjua gamla vänner om bloggande, minimalism  och frivillig enkelhet för att få lite färska tankar. Det skall bli väldigt spännande att höra vad de har att säga!

Först ut är min vän HP. Vi har känt varandra halva våra liv och delar en hel del om bloggande och livet i allmänhet. Läs mer av HP på: Livet med orden

ekorretillminimalist: Hur vill du presentera dig själv? (Frågan vem är du är för stor för att svara på i ett blogginlägg!)
HP: Som en läsande och skrivande person med fotointresse och en del andra möjliga och omöjliga sidor.

ekorretillminimalist: Vad bloggar du om och varför?
HP:
Jag bloggar framför allt som ett stöd för mitt skrivande, i första hand för mig själv, men även för att andra intresserade i min omgivning ska kunna följa min skrivande process. Men i mitt bloggande finns även plats för mitt läsande och en del andra vardagssaker.

ekorretillminimalist: Du har ju följt ekorretillminimalist från början, vad tycker du om denna blogg? Styrkor och svagheter?
HP:
Styrkor är tankarna både reflekterandet kring andras bloggande om minimalism, samt det egna livet och vad man vill lägga energi på. Svagheter kan möjligtvis vara att det kan bli viss oregelbundenhet i bloggandet.

ekorretillminimalist: Hur ser du på mängd och längd på blogginlägg?
HP:
Kanske lite oregelbundet, men intressant när de dyker upp. Hellre korta inlägg ofta än långa inlägg med oregelbundenheten.

ekorretillminimalist: Är det viktigt att blogga, behöver världen fler blogginlägg?
HP:
Det beror väl på vad man har för anledning att blogga. Om man vill nå ut till massorna kan det  vara svårt, eftersom det finns så många som trängs om utrymmet, men om man bloggar mer för sin egen skull för att se vilka processer man går igenom så kanske det inte spelar någon större roll. Jag tror man får avgöra själv vilka själ man har och vilka anledningar som kan finnas till att man bloggar och hur man marknadsför sin sida.

Minimalism
ekorretillminimalist: Vad är det första du tänker på när du hör ordet minimalism?
HP:
Jag tänker nog inte på något särskilt. Möjligtvis att jag tänker att det handlar om att man ska tänka på vad man införskaffar och varför man införskaffar det. Är det verkligen något jag behöver, eller köper jag det bara för att reklamen talar om för mig att jag behöver det?

ekorretillminimalist: Skulle du kalla dig själv för minimalist idag?
HP:
Kanske inte om man skulle gå på en strikt bedömning av vad minimalism är tror jag. (Men jag har inte kollat upp definitionen). Men jag försöker tänka på vad jag köper och varför jag köper det. Jag lyckas inte alltid, men ha den ambitionen i alla fall.

ekorretillminimalist: Tror du att minimalism kan vara ett modernt uttryck för “ordning och reda”?
HP:
Inte omöjligt… Det är som om flera olika saker som var aktuella/självklara förr kanske bara återkommer med nya uttryck. Simple living – tangerar väl på ett sätt minimalismen, downshifting etc . Samtidigt kan man ju ha många saker och ändå ha ordning på dem.

Prioriteringar
ekorretillminimalist: Vad är viktigt för dig?
HP:
Det finns väl mycket som är viktigt, och det kan gå i perioder det där vad det handlar om. Känner att frågan är lite för diffust ställd för att jag ska hitta ett bra svar.

ekorretillminimalist: På vilka sätt prioriterar du det du tycker är viktigast i livet med tid, pengar och energi?
HP:
Jag jobbar inte heltid, utan väljer helt enkelt bort det jag kan klara mig utan (som till exempel bil) för att få tid och ork över till annat. Gör hellre få saker bra med den kraft jag har, än att jag duttar runt och gör lite här och lite där och känner att jag aldrig räcker till.

ekorretillminimalist: Längtar du själv efter att förändra något i ditt hem/ditt liv?
HP:
Möjligtvis att jag ibland längtar efter att kunna styra mina arbetstider mer efter mitt eget mående. Det här läsåret funkar det eftersom jag studerar på distans, men skulle ibland önska att jag hade större möjligheter till det. Kanske kan det bli av på sikt.

Frivillig enkelhet
ekorretillminimalist: Har du hört uttrycket “frivillig enkelhet” ut? Vad får det dig att tänka på?
HP:
Det är möjligt att jag har hört det förut, men kan inte säga exakt i vilket sammanhang. Det får mig att tänka på möjligheten att välja vad jag vill ska styra mitt liv. Men vad som är enkelhet och vad som är frivilligt är ju också definitionsfrågor. Var går gränsen för vad som är enkelhet? Det kan ju vara olika för olika personer. Och vad är frivilligt? Det kanske är mer lätt att besvara, men för en person utan stadig inkomst från arbete kan det ju vara en påtvingad enkelhet, men också frivillig beroende på vilken inställning man väljer att ha. Låter det konstigt eller blev tankegången begriplig?

ekorretillminimalist: Är det något bara för rika eller kan man säga att man lever i frivillig enkelhet även om man har en begränsad ekonomi?
HP:
Det är väl där definitionsfrågan kommer in från svaret ovan. Jag kan ju välja att leva ett rikt liv med det jag har beroende på om jag kan nöja mig med det (och/eller mindre) eller om jag hela tiden strävar efter mer och aldrig är nöjd. Här spelar väl egentligen inte inkomsten någon roll utan mer inställningen till den inkomst jag har. Eller kanske egentligen mer vad jag gör med det jag har.

Tack HP för dina svar! Vi får se om vi kan dela vidare tankar både här och i andra forum! 🙂

2 thoughts on “Intervjustart

Leave a Reply

