IKEA katalogen

Ett av de inlägg jag tänkte skriva, eller skrev i mitt huvud när jag skulle sova, under bloggpausen handlade om IKEA katalogen.

En dag låg den där i vår brevlåda.
Som många år tidigare såg jag fram emot att sätta mig i lugn och ro med något gott och läsa dem. Mycket reklam läses i badrummet i detta hushåll, men årets första genomläsning av katalogen känns för helig för att degraderas till ett toabesök.
När maken kom hem från jobbet och lekte ute med Liten satte jag mig till rätta och började läsa. Jag fick en lång lugn stund och fortsatte med en kopp choklad när sonen somnat.Läste igenom hela katalogen – lugnt och metodiskt. Fick en del inspiration och gladdes över ny design på köksluckor som vi kanske måste köpa om vi inte hittar något som passar på Blocket (vi har ju bara letat sen i maj…).
Hittade en skärbräda i bambu för 79 kr som jag tror jag vill köpa eftersom en av våra andra behöver bytas ut.

I övrigt så slogs jag om och om igen av denna ström av grejer som hoppade på mig från sidorna, och detta eviga tjat om bra förvaring.

Självklart är det bra med bra förvaring, men ska vi inte fundera på om vi ska ha kvar allt vi vill ställa i dessa förvaringsmöbler?!! Aaaah!

Känslan av alla saker som är så bra produktplacerade i katalogen att de skriker “Köp mig!” är jobbig. Samtidigt är det väldigt skönt att urskilja den, att inte bara gå på det och köpa en ny vattenkanna i glas och en ny fåtölj bara för att de är nya och fina…

Det är skönt att det jag tar in om minimalism, vilket ju är ett medvetet val jag gör, också påverkar mina känslor i samma riktning. Det är skönt att göra medvetna val och inte bara flyta med dit känslorna bär en. Self government!

Leave a Reply

