Loppis och minimalism

Maken skrattade lite när jag kom från en byloppis med 9 grejer. Men det var två taklampor och kläder, leksaker och en Astrid Lindgrenbok till Liten.

En lampa var ett felköp. Jag glömmer att jag lever med en familj vars förfäder kallades för ”Jättarna från Hyppenbenning”. Då kan man inte ha hängande taklampor… Jaja, vi får se. Ska försöka göra rent den så får vi se om den blir kvar eller ej.

Det är svårt det där med minimalism och secondhand/loppisköp. På ett sätt hänger det ihop i och med resurs- och miljötänk, men på ett sätt är de varandras fiende. I den vanliga handeln kan man hinna jämföra och efterforska. På en loppis måste du tänka snabbt och instinktivt veta om detta är något din familj behöver och vill ha. Aaah! Visst kan man gå en runda – jag gick länge och låtsades titta på massa grejer – men inte lyckades jag tänka rätt ändå…

Jaja. Detta är en process, och jag får lära mig att tänka mer som min familj, och mer minimalistiskt.

Leave a Reply

