Ibland känner jag för att lägga ner hela minimalist-grejen

Ibland känner jag för att lägga ner hela minimalist-grejen.

Känns inte som om jag är så bra på det.

Under bloggpausen som varit har jag i alla fall rensat ut en hel del. Jag besökte mitt föräldrahem och rensade lådor från vinden. Hann med ett tjugotal. Ungefär en tredjedel hamnade i slänga- eller säljahögarna. Jag var besviken och pappa tyckte jag var jätteduktig. Det säger en del… Visst är det skönt, men varför drar jag med mig saker som jag inte tror att jag kommer använda? Som två lådor med glasuppsättningar för en massa alkoholsorter jag aldrig kommer dricka?

”För att de är vackra” är mitt enda svar. Ok, men om jag bara ser dem vart femte-tionde år då jag kollar igenom lådorna, vad spelar de då för roll? När jag tänker lite djupare på det så står det för mormor och morfars liv. De hade många fina middagar och fester i sin villa i Sävedalen och älskade det livet. Glasen representerar det. Men det spelar ju liksom ingen roll. Glasen, i min ägo eller inte, kan inte ta tillbaka varken mormor och morfar eller livet i Sävedalen.

Rensade ut lite julsaker här hemma när jag kom hem. Skönt att göra NÅTT när det är svårt att hinna med stor rensningar som hemma hos pappa. Där behövdes ett helt rum för att herbariera rensningen och sorterandet – här finns inget rum till övers…

Det är nog det som stör mig mest med alla lådor, att det är en sån oordning med högskolelitteratur, porslin och dockkläder i en enda röra. Ok, nu tog jag i, men ni förstår…

Alla fina minimalistbloggar är så fina och peppiga. De känns så långt bort från mitt liv. Men det är klart, vill man marknadsföra en livsstil som man tycker är bra så vill man väl va peppig så att andra fattar hur bra det är!

Samtidigt tror jag att det är bra att vara ärlig och säga att det inte alltid är kul och lätt, och att det är ok. Vi får fortsätta att lära oss hantera våra hem, arbetsplatser och liv på sätt som vi mår bra av!

Leave a Reply

