Köket

Läser just nu detta inlägg om hur man har det fint i köket, och som min vän sa “ni har ju bara ett kök!” (+sovrum och badrum) så är det ju väldigt viktigt att vi trivs i vårt kök. Enkelt kan vi väl säga att det är sällan någon av oss gör det. Men det är lätt att se hur något litet, som att maken diskade direkt efter maten, verkligen gör skillnad och förändrar stämningen i rummet!

Ett rent hem ger frihet och glädje!

Frågan är hur vi kommer dit?

Självklart enkla saker som att var sak ska ha sin plats (och platsen ska helst vara i nåt skåp eller låda) och att var och en tar ansvar för det hon han plockat fram eller blivit ombedd att ta reda på.

Men vad händer sen?

Hur gör man med sånt som blir kvar? Litens grejer får självklart alla ta hand om, men de andra, vi andra? Jag får erkänna att jag lagt allt för mycket tid på att irritera mig på saker som varit på fel plats, Det skrämmer mig att tänka på hur mycket dyrbar småbarnsförälder-energi som gått åt till det. 😦

Som motsats vill jag alltså göra som det tipsas om i inlägget – tar det mindre än två minuter, eller en minut, – gör det nu!

Tänk va många mer saker som skulle bli gjorda!

Bara en sån sak som att plocka av bordet och torka rent, det går att göra även om man är på väg att göra något annat, t.o.m. även om Liten är grinig… Det samma gäller för att plocka upp de leksaker han nyss lekt med.

Jag ska verkligen försöka ta tag i detta, och hoppas att resten av familjen kan inspireras av mitt exampel…

Leave a Reply

