Killen som tigger vid ICA

Klockan är alldeles för mycket för att skriva, men jag måste ventilera några tankar.

“Titta på killen vid ICA” sa min man idag när han ville uppmuntra mig till tacksamhet.

Jag tog det i ärlighetens namn lite hårt, men vet att tanken bakom är god och vill därför ta den till mig på ett bra sätt.

Maken har flera gånger pratat med killen vid ICA, så vi vet lite om hans liv, men inte så mycket. Han har fyra barn, som vi, oroar sig säkert för dem, som vi gör, njuter förhoppningsvis av solen när den visar sig, som vi gör, men det är nog en sann gissning att han inte har lika mycket saker som vi (säger detta utan att lägga nån värdering i orden).

Men det verkar som om han har fattat det där med tacksamhet. Han ser ärligt glad ut när man säger Hej! bara en sån sak…

Hur odlar man då sin tacksamhet? Det har jag funderat på idag.

Det kom input från ett oväntat håll, från feedläsaren full med minimalistbloggar: Tidying up – A new minimalism. Där skriver Hilary Barnett om att gå igenom hela sitt hem, som Marie Kondo lär, och bara behålla det som ger en glädje.

Hon skriver att denna genomgång av alla saker gav henne en glädje och en tacksamhet för de saker hon har och tycker om.

Det låter ju både logiskt och fantastiskt. Tror jag ska ta mig en sväng i garderoben till

Tänker vidare. Vad skulle jag ha kvar om jag bara behållit det jag tycker om? Vad hade jag/vi behövt köpa? Jag är t.ex inte så förtjust i de flesta av våra koppar/muggar. Jag har andra undanstoppade, men om vi använde dem finns det ju risk att de gick sönder… Men vad gör de för nytta i en låda?? Än en gång denna fråga om vad som egentligen bör finnas i ett förråd, och vad som verkligen inte borde det. Det känns som om mina fina blåvita tekoppar kommer få komma fram i skåpen efter flytten! 🙂

Jag vill lära mig att njuta av det jag har, utan att banden till sakerna blir så starka att de äger mig och förstör mina relationer!

God natt!

Leave a Reply

