Garderobsrensning!

Det är inte helt lätt att hitta tid till utrensningar när man är småbarnsmamma, inte ens om man är föräldraledig!

Häromveckan, eller nej, det var visst tre, åkte man och barn till sjön för att bada och jag gick igenom Garderoben. Det var så skönt att få ut allt, vädra och sortera in. Njuter av att makens skjortor får plats där och inte hänger i hallen.

Men, jag är smärtsamt medveten om att lådorna, där mina toppar, linnen och tjocktröjor ligger, egentligen är orensade. De senaste två åren har jag gått i stora skjortor, mamma och amningströjor… Det har verkligen varit en minimalistisk klädhållning!

Nu är jag tillbaka till min vanliga storlek, men i ärlighetens namn är det väldigt få plagg där som jag verkligen tycker om. De flesta är kvar p.g.a. minnen eller för att jag är rädd att inte ha något att ha på mig. Rädslan att inte hitta kläder som passar min kropp är rätt stor. Det brukar ta en hel del tid, och det är ju inte det jag har mest (se inledningen…). Men, är det vist att dra med sig en massa bagage som man inte trivs i, och ändå inte använder? Är det vettigt att spara en tröja för att man hade den på sig när man träffade förre ärkebiskopen?

Svaret på frågorna är självklart nej. Hoppas att detta ger mig kraft att göra mig av med en hel del så snart jag har tid att gå igenom de där lådorna igen!

Vilka frågor behöver du ställa till dig själv?

Matteusevangeliet 6:28-30

“Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er, ni trossvaga?”

Ja, då behöver man ju inte oroa sig för kläder! Har jag de kläder jag tycker om så klarar jag ju mig!
Då blir ju ingen gladare av att det ligger 20(?) toppar i min låda!

Leave a Reply

