Förutsättningar

Det har blivit dåligt med uppdateringar på senaste, jag vet. Det är inte så att jag inte tänker på minimalism och saker som har med det att göra, men jag hinner sällan tänka klart.

Mest tänker jag på hur vi kan implementera så mycket som möjligt av det i vårt nya hem.

Det finns goda förutsättningar för att:

  • grabbarna (15, 13, 11 och 1 år gamla) inte har så mycket grejer. Jag skämtar inte om jag säger att allt de äger hos oss får plats i två flyttkartonger vardera. Cyklar och barnvagn är inte inräknade…
  • karlarna i familjen är inte så fästa vid sina grejer (förutom datorer och mobiltelefoner).
  • vi köper inte så mycket grejer, utan mest det vi verkligen behöver.
  • jag har de senaste året läst in mig på och inspirerats av minimalism på ett sånt sätt att jag kan släppa saker på ett helt annat sätt än tidigare, både sånt som jag skulle kunna ha användning för i framtiden och sånt jag ärvt eller fått från nära och kära. Om jag inte behöver det eller älskar det så måste det inte stanna i vårt hem!
  • processen började egentligen för två år sedan på pappas vind. Jag satt där och såg på mina saker på ett annat sätt. Trasiga saker behöver inte sparas, man måste inte spara allt som man minns, man kan göra sig av med värdefulla saker om man inte tror att man kommer använda dem eller älska dem. För första gången i mitt liv kunde jag göra mig av med en hel del grejer när jag gick igenom gamla saker, annars har det bara varit walks down memory lane…

Utmaningarna vi har.

  • bristen på översikt, vi har en del av våra grejer i vårt hem, och de är ju lätta att hålla ordning på. En del är i en salig röra i ett svår svåråtkomligt förråd och en hel del är fortfarande i mitt föräldrahem, 50 mil bort…
  • risken att flytten blir stressad och att vi inte tar oss tid att gå igenom allt så noggrant som jag skulle vilja.

Det är skönt att se att listan för de god förutsättningarna är längre än den för utmaningarna.

Wish us luck!

Leave a Reply

