Barnrum

När man ska inreda ett barnrum för första gången som vuxen idag så är det lätt att ta Internet till hjälp. Man googlar och ser massa fina färgglada bilder på härliga och stimulerande rum för små och stora barn. Det finns massor med fina bilder! Men de är inte direkt minimalistiska!

Tills jag hittade denna blogpost: Why I got rid of the toys av Denaye Barahona. Älskart!

Hon har verkligen tänkt efter!

Sammanfattningsvis kan man säga att hon ser sonens lekrum som hans kontor för det är där han arbetar. Eftersom barn lär sig genom lek så skulle man också kunna kalla det för skola.

Om ett barn har pedagogiska leksaker som intresserar och utvecklar dem så behöver de inte ha hundratals för att ha fullt upp att göra hela dagarna!

Så bra!

Detta utmanar mig och jag hoppas att jag kommer komma ihåg det länge! Jag har sparat länken i mobilen så att jag lätt ska kunna komma åt den, och att lägga den här gör ju att jag kommer ha ännu lättare att nå den! 🙂

Jag vet inte exakt hur många leksaker Liten har, men det är fler än 15. Dock försöker vi att inte ha alla framme samtidigt. Några ligger alltid i skötväskan för att finnas till hand när vi inte är hemma (2 böcker, 2 mjukisdjur och 2 bilar). Böckerna försöker vi också rotera.

Jag har märkt att det verkligen stämmer det hon skriver för ligger alla leksaker bara i en hög så är inget roligt. Det blir roligt när någon tar fram något i mängden och leker med Liten.

I nya hemmet kommer det finnas tre lekytor, Litens rum, köket och ett hörn av vardagsrummet. I köket kommer Litens lekspis med tillbehör stå och i vardagsrummet kanske en myshörna med böcker och annat kul. På rummet alla gosedjur (inte så hysteriskt många men ändå), mera böcker, pussel, bilar och klossar. Jag har också en ide om ett Duplo/Lego bord med en byggplatta fastskruvad i bordskivan, men jag vet inte vart det ska vara än. Kanske är det jag som tycker mer om att bygga än Liten…

Nu gäller det bara att hitta rätt leksaker för rätt ålder! Det är jag osäker på hur man gör. Nån som har något tips?

One thought on “Barnrum

  1. Bra skrivet och mycket intressant länk!
    Vi har definitivt fler än 15 leksaker och säkert närmare 50 barnböcker. Just nu är hjärtegrynet inne i en period där han tar fram massor med saker och häller dem i olika kastruller, vevar runt lite med en slev och sedan serverar “maten” (alltid korvgryta) på varsin “tallrik” (basplatta till pussel) till oss, sig själv och sina gosedjur. Mycket pedagogisk lek tycker jag och något jag verkligen vill uppmuntra (att laga mat, servera till alla rättvist och sedan “äta” tillsammans) så fast han har jättemycket småsaker just nu som vi lätt skulle kunna rensa ut vill vi inte riktigt. Om den här leken avtar och han inte använder småsakerna längre kanske vi tänker om.
    Rada upp allt och räkna är också populärt, igen, något jag vill uppmuntra!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

