Flyttankar

Vi ska flytta snart, och som jag nämnt förut så ska vi faktiskt dubblera vår bostadsyta. Det låter ju inte så minimalistiskt, och det är det kanske inte, på ett sätt. Men för vår familj just nu är det nödvändigt, så det gör vi. För övrigt så är det vi som står för våra beslut precis som andra står för sina egna! 🙂

Att flytta är ju ett genialiskt tillfälle att gå igenom alla sina saker för att sen kunna bygga det hem man längtar efter! Jag är så tacksam för att jag börjat läsa om minimalism i god tid inför denna vår flytt till vårt första riktiga hem som familj!

Jag hade en “drömbild” av att vi skulle ha ett stort hus dit jag kunde ta alla lådor som stått ouppackade sen jag döptes och framåt. Jag har flyttat många gånger som vuxen och olika saker har följt med till olika ställen och alla hem har varit temporära fram tills detta vi ska flytta in i nu. Därför ligger det oerhört mycket förväntningar på hur fint det ska bli och hur bra vi ska trivas. Därför är jag oerhört tacksam för att jag nu kommer göra allt jag kan för att detta hem inte kommer bli fyllt av massa flyttlådor med saker som inte kommer stanna länge i vårt hem utan antagligen bara skulle bli stående allt för länge innan jag hittade tid att gå igenom dem. Tack gode Gud!

Efter att jag gått igenom några svenska minimalistbloggar så hamnade jag på denna sida som handlar om just flyttar. Jag har inget mål att bara flytta ett visst antal kartonger. Det känns irrelevant eftersom vi flyttar så kort. Det är mycket mer förståeligt för dem som flyttar internationellt. Då behöver man ju verkligen hushålla med utrymmet både i lådor och budget. För oss som flyttat 1,5 mil så spelar det ju inte så stor roll… Det som spelar roll är att vi bygger det hem vi vill ha, och eftersom jag är den enda ekorren i familjen så är det jag som får göra den största utrensningen. Sen är det väl också så att jag som person (kanske typisk kvinnoroll) är den som är projektledare för det mesta som gäller hemmet.

TheMinimalistMom ledde mig också vidare till en flyttguide hos Real Housekeeping. En del av tipsen där var väl inte direkt järnforskning, men en del var rätt bra så den är värd en genomläsning (alla fyra delar) om man ska flytta!

Det finns väldigt mycket skrivet och inbabblat på film. Det gäller att hålla i sin tid!

Leave a Reply

