Svenska minimalismbloggar

Eftersom jag hörde om minimalism från en bekant i USA, och BecomingMinimalist (som var den  första minimalismblogg jag läste) är därifrån, var jag naiv nog att tro att det var ett amerikanskt påfund.

Men så är det ju inte!

Idag tänkte jag titta på lite svenska minimalismbloggar. Det första som kommer upp när jag söker på “minimalism blogg” är Minimalisterna.se. Det ser bra ut! Senaste inlägget är 10 digitala minimalistiska vardagsrutiner. Massor med bra tips! Gillar också hur de benämner varandra i familjen; Fru Minimalist, Herr Minimalist och Bebis Minimalist.

Det andra som kommer upp är Enkelhet. Undertiteln är bra “Om att leva ett enklare liv. Inte lättare, utan enklare. Och roligare. Flirtar med minimalism.” Men tyvärr är bloggen inte uppdaterad sen i höstas.

minimalistbloggen handlar inte allt om minimalism, men det verkar bra ändå. I senaste inlägget finns ett av mina favoritbibelord: ”Sanningen ska göra er fria” (Johannes 8:31-32). Bara det! Där finns också ett väldigt bra inlägg om utrensning och bra-att-ha-tankar. Kanske återkommer till det.

optimeralivet.blogg.se handlar inte bara om minimalism utan även om sparande. Inlägget om kläder var intressant. Jag kanske inte håller med helt, men jag förstår vad som ligger bakom tanken.

Den femte länk som kommer upp är ekoenkelt och ett inlägg från 2010! Det är ju kul att nåt så gammalt dyker upp så högt! Blir lite rädd att bloggens tid kan vara förbi, men inte då, den är aktiv och verkar fortfarande intressant! Senaste inläggen handlar om utrensning. Det ska jag försöka läsa när sonen somnat.

Uppdatering: Nu har jag läst mer av ekoenkelt och det är bra!

One thought on “Svenska minimalismbloggar

Leave a Reply

