Måste man vara framgångsrik för att bli respekterad?

Är just nu lite nervös inför att träffa en grupp människor jag vet har större ekonomiska tillgångar än vi har. Det får mig att fundera på vad framgång egentligen är och hur det påverkar hur vi bemöter våra medmänniskor. Vet att jag läste något om pengar som framgångsmarkör nån gång i vintras. Det var väldigt bra skrivit, men tyvärr sparade jag inte länken. Det var när mina minimalismtankar fortfarande var väldigt hemliga.

Texten ifrågasatte ekonomiska tillgångar som framgångsmarkör. Det var en revolutionerande tanke för mig. Hela min uppväxt har pengar varit den ultimata framgångsmarkören, och jag har så gott som alltid känt mig förminskad av den. Men varför skulle det vara mer sant än att andra, viktigare, saker pekar på framgång. Och varför är framgång så viktigt i vårt samhälle?

Det jag funderar på idag är: Måste man vara framgångsrik för att bli respekterad? Jag måste också vara ärlig och fråga mig själv: Vad säger dessa tankar om hur jag bemöter och respekterar andra människor?

Kan man vara minimalist och fattig utan att det märks? Kan minimalism vara en utjämnare eller kommer människor alltid att leta efter “ledtrådar” sina medmänniskors ekonomiska status för att kunna sätta folk på en stege eller sortera in dem i ett fack?

Jag skulle hoppas att minimalism skulle kunna vara en utjämnare, eller i alla fall något som får oss alla att må bättre så att vi inte behöver sortera in varandra i fack.

Jag inser att detta låter som en halvärlig predikan.

Vågar jag brottas med hur jag bemöter människor, eller går mina egna värderingar att läsa mellan raderna?

Jag är uppväxt i ett samhälle med stora ekonomiska skillnader där några hade väldigt mycket och några en hel del mindre. Tyvärr färgades jag av mentaliteten att se upp till dem som hade mycket och se ner på dem som hade mindre. I min egen familj fanns ett mindervärdeskomplex för att vi hade mindre pengar än andra, trots att vi hade allt vi behövdes, även om mina föräldrar fick slita hårt för det. Varför är det här med framgång och pengar så viktigt i vårt samhälle? Hur kan det värderas högre än en familj där alla älskar varandra? Varför var vi inte stolta över att vi hade det bästa en familj kan ha – kärlek?!

Hur kan jag ge den värderingen – att kärlek är viktigare än pengar – vidare till min familj, så att de slipper sätta folk i fack och på stegar?

Gud hjälp mig med det!

Leave a Reply

