Förr och nu

Minimalism och “tiny houses” (hus på hjul eller i alla fall med en yta under 100 m2) är modernt och nu och det snackas och skrivs en hel del om det.

Det är lätt att glömma att det inte är så längesen det var en verklighet för väldigt många, även i USA och Sverige!

Läste idag en artikel om 105-årga Agnes som växte upp med föräldrar och nio syskon i ett rum och kök. Det känns hissnande att försöka förstå hur det var i praktiken. Hon säger att inget var bättre förr. Undrar vad hon tycker om minimalism och “tiny houses”…

Jag har ju släktforskat länge och både i min och makens släkt finns familjer som bott i torp och backstugor under liknande eller värre förhållanden. Jag tror att det är viktigt att försöka föreställa sig hur det var att leva så, utan att romantisera de små omständigheterna.Jag tror verkligen att det finns viktiga “finesser” med minimalism och att tänka över hur stor bostad man faktiskt behöver för att må bra, men det är en sak att välja bort något och att inte ha möjlighet att välja alls.

En sak som tog tag i mig i intervjun med Agnes var:

– När min äldre bror Axel började vid sågen och fick lön köpte han en docka till mig, min första och enda leksak. Men min mamma var rädd att den skulle gå sönder, hon var sån, så jag fick aldrig leka med den. Hon lade upp den på vinden.

När det fina blir så fint att det inte får användas.

Jag förstår lite av den tanken, känner igen den i mig själv.

Vet att jag har saker sparade, som doppresenter, som jag aldrig använt. De är så fina och har så stor vikt och känslor omkring sig att jag är rädd att de går sönder, så rädd att jag inte vågar använda dem eller ens ha dem framme. Det är ju tragiskt. Jag har också tänkt, funderat på om jag vågar ha saker överhuvudtaget som jag tycker om för att jag är rädd att de kan ju gå sönder. Det är ju riktigt tragiskt. Än en gång får jag återgå till mantrat:

Människor är viktigare än saker.

Gonatt!

Leave a Reply

