Möbler och minimalism

Inför flytten är det många möbler som behöver köpas in. Vi bor väldigt trångt just nu och hyr egentligen möblerat, så det saknas en hel del för ett fungerande hem, som soffa, skrivbord till grabbarna och framför allt: förvaringsmöbler. Det måste vi köpa!

Va, kan shopping ha med minimalism att göra, på ett positivt sätt?

Ja, verkligen!

Vi kommer ha väldigt lite förråd i nya huset. Om maken får välja så ska nog båda förrådsrummen (ca 140 cm djupa med snedtak) inkorporeras i närliggande rum för att sönerna ska få större rum. Ekorren i mig skriker “Neeeeej! Hur ska vi då få plats med allt??!” Vi kommer kunna ha saker i en lada bredvid, men jag kan inte tänka mig att det är musfritt där + alla andra skador som kan uppkomma i hus som inte är högsta prioritet. Huset kanske, ve och fasa, inte heller är musfritt. Men i huset skulle man i alla fall märka dem och kunna åtgärda dem snabbare.  Om jag ska spara saker så är det ju för att jag vill behålla dem, inte för att jag ska få slänga det som naturen förstört… I alla fall…

I och med förrådssituationen så behöver vi alltså bra förvaringsmöbler. Tillräckligt utrymme, men inte så mycket att det uppmuntrar oss till att spara mer än vi faktiskt vill ha.

Hur planerar vi rummen? Instinktivt ritade jag in garderober i de stora grabbarnas rum. Nu i efterhand börjar jag fundera. Behöver de verkligen garderober? Som det är nu äger de typ 2 skjortor var och det är bara en av dem som använder något annat än mjukisbyxor. Räcker det inte med en byrå då? Jo, det gör det, platsmässigt, men vilka signaler skickar det?

Grabbarna är tonåringar, eller snart tonåring när det gäller den yngste. Jag hoppas ju ändå att de kommer lämna mysbyxeperioden om inte allt för lång tid och då kommer de kunna hänga jeans i sina garderober. Jag tänker också att hela kläd- och tvätthanteringen skulle kunna bli enklare om även tröjor och t-hirts hänger på galgar. Det borde ge en större överblick. Som det är nu är det konstanta diskussioner om att de behöver ta hand om sina rena kläder. Förhoppningsvis skulle man kunna komma ifrån det på det sättet. Därför anser jag att möbelshopping handlar om minimalism, för det kan frigöra tid och energi till det man tycker ät viktigast i livet, istället för att hela tiden ta hand om en massa grejer!

One thought on “Möbler och minimalism

Leave a Reply

