Möbler och minimalism 2

Det är ju inte bara grabbarna som ska ha förvaringsmöbler, vi är ju tre till i familjen!

Yngste sonen har nog vad han behöver just nu i alla fall, särskilt om jag sorterar ut de lådor i “hans” byrå som är mina/familjens tillhörigheter (garn, sytillbehör, påskägg och fotoalbum…). De tär skönt att han har det han behöver. Det är bara hans urvuxna kläder som jag skulle vilja ha i förrådet som jag kommer kämpa mest för att få behålla.

Jag och maken då, har vi vad vi behöver?

För det första så äger vi bara en byrå som just nu mest används till lakan och handdukar vilket kommer ha en annan placering i huset, så ja, vi behöver skaffa oss en ny garderob! Den vi använder nu är 100x50x ca 190 cm och den räcker bra för våra kläder och lite till. Men nu när jag skriver inser jag dels att jag inte har en aning om var i vårt sovrum det skulle passa, men framför allt att vi/jag har så mycket andra grejer som jag inte har en aning om hur det ska få plats!!

En hel del går att rensa ut, jag har redan börjat, men inte alls. En del, som garnerna, har att göra med kreativa saker och processer. Kan man vara kreativ utan saker att “leka med”? Nåväl, de tär nog ett annat blogginlägg som nog kommer senare, kanske efter flytten när jag ser hur det gått med alla grejer… Framför allt hur mycket som är kvar…

På second hand och Blocket/Tradera letar jag efter en skänk/ett linneskåp till vardagsrummet där alla julsaker, och gärna andra prydnadssaker, ska få plats. Det känns som en stor uppgift att en hel familjs, ett helt hus, julpynt ska få plats i en möbel, bara min pappas julgranspynt är ju 4 flyttkartonger! Allt används dock inte varje år utan det varieras efter tycke och smak.

Men det är något jag känner starkt för, det här med alla julsaker i en möbel.

Dels för att de ska finnas tillgängliga när de behövs (i fjol blev det knappt nåt julpynt i vårt hem för lådorna stod så illa till), och dels för att minimera mängden till bara sånt vi tycker om. När vi tömde min mormor och morfars hem för snart 20 år sedan tog jag med mig en hel del grejer, bl.a. julpynt. En del har jag inte använt sen dess. En del av det kan jag tänka mig att använda, det har snarare varit platsbrist som hindrat mig, men en del tycker jag nog egentligen inte om och jag hoppas att det finns någon annan som kan tycka bättre om det efter en sväng på Pärlans Second hand…

Julen är väldigt viktig för mig, men det finns gränser för hur mycket även den får styra mitt liv. Därför vill jag få plats med alla julsaker i en möbel.

Leave a Reply

