Kom igång med bloggen, phu!

Det var som att när bloggen väl var skapad, när jag fått det ur mig, gick luften lite ur mig.
Jag kom igång med bloggen, phu!

Men egentligen är det nog inte så. Tankarna fortsätter: Vad vill jag ha i vårt hem? Vad kan jag göra för att stoppa flödet av saker och papper in i vårt hem? Hur kan jag organisera det som vi har på bästa sätt? Hur kan jag städa på bästa sätt?
För mig handlar nog minimalism i praktiken mycket om städning. Det började med frågan: Hur kan jag röja i möblerna så jag får plats med det utanför? Det började praktiskt med en en rejäl garderobsrensning och några kassar till second hand. En kasse med jeans- och joggingbyxrester står kvar under stolen som blockerar ena garderobsdörren (nej då, vi bor inte trångt…). Maken ville spara men jag ville slänga. Nu har jag kommit på ett användningsområde för i alla fall fyra byxben så vi får väl se om det blir något av det.

Det är ju en utmaning mellan minimalism och kreativitet. Minimalister säger ha så lite som möjligt. Kreatörer (vissa i alla fall) säger att man måste ha en massa olika saker hemma för att ha något att skapa nya saker med. På nåt sätt har ju båda rätt, och som individ måste man hitta en balans i det. Annars kan man ju spara allt för nån gång kanske man kommer på något kreativt att göra med det, eller så kanske man har massor med idéer men inget papper att rita ner de på eller inga byxben att sy det av… 😉 Men samtidigt så måste det ju verkligen finnas en gräns för hur mycket kreativa saker man kan ha utan att de är i vägen eller tar överhanden i ens liv. Med tanke på hur lite jag normalt syr så är nog en påse tyg max för min del. Snart kommer jag ha krypastånd till en second hand så då har jag väl inga ursäkter till att ha allt för mycket onödigt hemma hos mig… 🙂

One thought on “Kom igång med bloggen, phu!

  1. En tanke är ju att sätta en gräns på hur länge du får spara något. Har det inte kommit till användning/prioriterats på exempelvis ett år, så kanske det kan skickas vidare och någon annan får användning för det…

    Like

Leave a Reply

