Alltid respektabel

När jag sökte på YouTube efter TED-Talks om minimalism hamnade jag snart i denna film. Det är Jennifer L. Scott som berättar om sina erfarenheter som utbytesstudent och hur det förändrade hennes sätt att se på kläder.

Jag har ofta fått frågan varför jag trivdes så bra i Uzbekistan (ett land i Centralasien som jag besökte i två månader för snart 11 år sen). En av anledningarna var att jag i stort sett bara hade två klänningar att välja mellan – så varje morgon tog jag den som luktade bäst…

Det var så fantastiskt skönt att inte behöva tänka på hur man såg ut. Jag visste att klänningarna, som var köpta i staden vi var, var socialt accepterade och passande på alla sätt och vis. De täckte en hel del så man slapp bränna sig och de var tunna och svalkande i den ca 40 gradiga hettan. De var perfekta! Både för mig och som “uniform”. Jag kunde slappna av i dem.

Det borde ju vara det kläder ska vara till för – att man ska kunna slappna av i dem. Det borde u gälla både om man sitter hemma i soffan eller om man är på jobbet. De ska vara praktiska, inte i vägen och inte göra ont, men de ska också få oss att slappna av fysiskt för att vi känner oss fina och respektabla.

Det var det ord som fick mig att haja till när jag såg Jennifer L Scott’s TEDxTalk – ordet respektabel, att alltid känna sig respektabel.

Hur många gånger har man inte tänkt “Åh nej!” när det knackar på dörren eller man möter någon man inte räknat med på mataffären?

Är det nödvändigt?

Visst kan man ha ett par slitna jeans och en stor tröja som man myser i ibland, men behövs det så mycket mer? Jag tror att jag hade mått bättre om min garderob i stort sett bara bestått av kläder jag känner mig fin – respektabel – i. Då kan jag vara trygg.

Respektabla kläder är välsydda och i bra kvalitet. De hittas sällan på HM och liknande kedjor och de tar kanske lite längre tid att hitta, och de kan kosta mer. Men priset betalar sig snabbt, för de kommer till användning. De hamnar inte bara bland alla de andra kläder som vi inte använder (som det lätt blir med stressköp av dålig kvalitet), utan de snurrar mellan våra kroppar och tvättmaskinen. De håller också längre, särskilt om man vårdar dem.

Ett sätt att skaffa sig en garderob som håller är ju att ha sin egen stil. Då är man alltid fin i det som passar en själv, oavsett vad som är modernt den veckan. I höstas gick programmet Vintagejakten på SVT. Det var ett väldigt trevligt program som hjälpte i alla fall mig att våga prova lite mer i vintage/second hand butiker. Det är så lätt att fastna i vad det står på storleksetiketten eller vad man tror sig passa i. Att våga prova det som har någonting man tycker om kan hjälpa en att hitta något man inte visste skulle kunna bli hur bra som helst!

Men även vintage och second hand kan leda till stor konsumtion, vilket jag försöker motverka i mitt eget liv. Det gäller att vara hård mot sig själv och fråga om man verkligen kommer använda det man just hittat eller om det bara ser trevligt ut just nu. En annan utmaning med både second hand och reashopping är att det lätt blir väldigt random och väldigt få saker som passar ihop när man väl ska ha något på sig.

Det känner jag att jag behöver jobba på, dels att hitta en stil jag trivs i och färger som matchar varandra så att jag kan veta att det jag köper passar med det som finns hemma. När jag var 15 gjorde jag en färganalys. Borde hitta var den där lilla mappen är och följa den. Det vore nog en stor investering!

Och att rensa ut allt hemma som inte passar.

One thought on “Alltid respektabel

  1. Visst är det nog så att man ska tänka mer på om det kommer till användning eller ej. Så har jag tänkt på senare år när jag står med prylar i handen i affären. Den är fin, ja! Men har jag plats till den i skåpen? Nej. Har jag ork och lust att damma den? Nej. Då får den stanna kvar i affären. Och jag tror inte jag kan komma på ett enda tillfälle när jag saknat prylen i efterhand, eller hittat något av det jag redan har som funkat lika bra att använda.

    Like

Leave a Reply

