Människor är viktigare än saker

En av de första bloggar jag kom i kontakt med i minimalistsvängen var On this new Morning av Jess Townes.

Det som grep tag i mig hos henne var att hon om och om igen upprepar sin familjs motto:

Människor över saker

Människor och relationer ska alltid ha högre prioritet än saker.

Det är ju helt självklart! Men för mig är det, om jag ska vara ärlig, väldigt radikalt och utmanande. Min familj får ständigt höra, och allt för ofta med en väldigt tråkig ton, att de måste ta hand om våra saker bättre. Visst finns det gränser när det gäller hur man bör ha det i ett hem, men frågan till mig själv blir ju; varför jag pratar så, varför jag tycker att sakerna är så viktiga att jag skriker åt man och barn när jag är rädd för att saker ska förstöras? Det är skrämmande och pinsamt att skriva om detta, men om jag inte bearbetar det kommer antagligen inte den förändring som vi så väl behöver.

Människor är viktigare än saker.

Människor är viktigare än saker.

Jag vill att vi ska ha det fint här hemma, ha praktiska saker och hela och rena kläder, men hur befrämjer jag det på bästa sätt? Hur lär jag barnen det som jag tycker är viktigt? Hur är jag ett bra exempel? Det kommer upp svar som jag inte tycker att bloggen är bästa forumet för (svår avvägning) men i stora drag så handlar det ju om att leva ut mina värderingar, och om negativa attityder och att tala med hög röst inte ingår i mina värderingar så borde de inte ingå i mina handlingar.

Lämnar det där. God natt!

One thought on “Människor är viktigare än saker

Leave a Reply

